• 20. század

    0

    A 20. századi művészet 1907-ben született meg, amikor Pablo Picasso megfestette Az avignoni kisasszonyokat – műve egyidejűleg szakított a múlttal és jelölte ki a művészet későbbi fejlődésének egyik legfontosabb útját. Voltaképpen ez idő tájt kezdtek az avantgárd mozgalmak kísérletezni a formával, a művészi megjelenítés eszköztárával, a technikákkal és az anyagokkal: a kubizmus, az expresszionizmus, az absztrakt művészet, a futurizmus és a dadaizmus szélesre tárta a kaput az új kifejezési lehetőségek előtt. Újfajta viszony alakult ki művészet és valóság között: az alkotók játszottak a formákkal, a tárgyakkal és az anyagokkal, a művészetet pedig a közlés egyfajta eszközeként fogták fel. A filozófiából és a pszichoanalízisből is merítettek: a szürrealista festmények a tudattalant örökítették meg. A század első felében Európát két világháború is sújtotta. A háború borzalmait Picasso a Guernicán mutatta fel. Számos művésztársa a náci Németország elhagyására kényszerült, ugyanakkor a Bauhausban zajló nagy jelentőségű kísérletezésnek is vége szakadt. Következésképpen az 1940-es évek elejére Párizs elvesztette meghatározó szerepét a művészeti életben, az új központ New York lett. Az amerikai metropolisban a művészet nyelve tökéletesen új irányba fejlődött: az akció lett Pollock munkásságában a főszereplő. Néhány év múltán a művészek egyrészt a fogyasztói társadalom populáris valóságának mélyére hatoltak, másrészt olyan kifinomult megfogalmazási módokhoz jutottak el, amelyeket a közönség már nem igen tudott befogadni. Megszületett a pop-, a koncept- és a minimal-art. A képzőművészet, a zene, a színház, valamint a média között kialakuló kölcsönhatásnak köszönhetően születtek meg a happeningek. A műalkotás minduntalan változtatta formáját: a művészek megmunkálandó tárgyává válhatott a táj vagy akár az emberi test, új technikákat találtak ki, ugyanakkor klasszikus műalkotásokat dolgoztak át

    5 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Szecesszió

    0

    A ​sorozat többi kötetéhez hasonlóan a firenzei Scala kitűnő képarchívumából válogatott különlegesen jó minőségű reprodukciókon keresztül ismerhet meg az olvasó egy művészeti korszakot. Ebben az albumban a 19. század végén és a 20. század elején kibontakozott szecessziós mozgalom mutatkozik be, amely megújulást hozott Európa és az Egyesült Államok művészeti és kulturális életébe. Számtalan néven, más-más értelmezésben jelent meg szerte Európában: Ausztriában például mint Sezessionsstil, Németországban mint Jugendstil, Angliában mint Modern Style, Franciaországban és Belgiumban mint Art Nouveau, Olaszországban mint Liberty vagy Stile floreale vált ismertté. Ez a nemzetközileg elterjedt stílusdivat a festményektől és grafikáktól a reklámplakátokig minden területen hatott a művészi alkotásokra; kifejezési módja azonban az építészetben, a belsőépítészetben és a díszítőművészetekben jelent meg a legátütőbben. A szecesszió olyan nagy mesterei számára, mint Van de Velde, Tiffany, Klimt, Horta, Beardsley, Guimard vagy Mackintosh, a virágok, a növények és a női formák elegánsan, lendületesen hullámzó alakjai és vonalai adtak ihletet, és ezeket a természeti formákat jelenítették meg a művészetükben a müncheni és a bécsi kézműves műhelyek is.

    8 500 Ft
    Tovább olvasom