-
Etymologia Medica – Orvosi szótörténeti tár
0Szükséges-e előszót vagy ajánló sorokat írni egy olyan könyvhöz, melynek lényegét, feladatát, tárgyának keletkezéstörténetét maga a szerző írja meg nagy erudícióval bevezető gondolatainak kifejtése kapcsán? A jó könyv emlékeket ébreszt, asszociációkat indít el. Egy jól megírt szótörténeti gyűjtemény pedig, amilyen a most olvasott Etymologia Medica, különösen alkalmas arra, hogy az emlékezésen túl továbbgondolkodásra késztesse olvasóját. Talán nem felesleges hát az így felbukkant adatokat, történeti emlékeket és gondolatfragmentumokat az olvasóval is megosztani.
Az orvosi terminológia története, sőt a terminológia maga is egyfajta bevezetés az orvosi gondolkodásba. Kialakulása szorosan összefügg magának a disciplinának a fejlődésével. Ezért nemcsak szótárra van szükség, hanem a szavak és jelentésük, a mögöttük rejtőző fogalmak eredetének, történetének megismerésére is.
Szakszerű, tudományos névszármaztatásnak és fogalommeghatározásnak csak az a mű számítható, mely a vizsgált névnek, elnevezésnek nem a mai, hanem a legrégibb alakjából indul ki.
Az orvoslás történetében egyszerre kell vizsgálni az anyagi és a szellemi kultúrát, következésképpen mindkettőre ki kell térnie az orvosi terminológiának és etymológiájának. Ehhez egy szótörténeti mű nem csekély segítséget nyújt.
Schultheisz Emil -
Eucharisztia
0RAFFAEL ÜNNEPELT VATIKÁNI STANZÁI között joggal leghíresebbek a Stanza della Segnatura falfestményei, melyek a hittudományt, bölcseletet, jogot és költészetet ábrázolják. Az volt Raffael elgondolása, hogy az itt ülésező legfőbb pápai bíróságnak és a végzéseit aláíró (segnatura = aláírás) pápának a hit, bölcseség, jog és szépség sugalmazása és irányítása alatt kell állnia.
-
Európa igazi képe. 1.
0Az Előszóból: Ez a könyv határozott szempontok szerint készült és azt akarja bizonyítani, hogy a személyiség, mint véletlen tényező, döntő szerepet játszik a történelemben. Bertrand Russel szavai szerint az orosz forradalom nem történhetett volna meg Lenin nélkül s a modern Európa egész máskép alakult volna, ha Bismark gyermekkorában hal meg. Karl Marx hatalmas befolyást gyakorolt a történelem gazdasági értelmezésére, s úgy hiszem, a fontos politikai, vallási, demográfikus, nemzeti és közgazdasági tényezőket ez a könyv sem hagyja figyelmen kívül. De legfőbb tárgya mégis a személyiség. A fasizmus, Mussolini alkotása, már megvívja első háborúját. Spanyolországban, Kínában véres harcok tombolnak. Mi következik ezután? Bármily erőszakoltnak és észellenesnek is lássék ez a kijelentés, mégsem lehet letagadni azt a tényt, hogy a különböző európai politikusok életében megoldatlanul maradt személyi konfliktusok hozzájárulhatnak civilizációnk összeomlásához. A nagy diktátorok és vezérek korszakában élünk, milliók élete és halála függ a Hitlerek, Mussolinik, Sztalinok akaratától.
-
Európa régiói a történelemben
0„Abból a feltételezésből indulok ki, hogy Európa régióiról írt eszmefuttatásom (Vázlat Európa három történeti régiójáról, Bp. 1983, „Gyorsuló idő”) nem ismeretlen ebben a körben. A dolog természetéből következik, hogy ahhoz képest, amit már ott is csak üggyel-bajjal sűrítettem 130 oldalba, néhány oldalnyi további sűrítményben aligha lehet valami meglepően újat nyújtani. De ez nem is célom. Ugyanakkor az idő és a terjedelem korlátozottsága kikényszeríti, az a körülmény pedig, hogy felfogásomat már kifejtettem, lehetővé is teszi, hogy nézeteimet a témáról tézisszerűen – pontokba és alpontokba foglaltan – adjam elő.”
Szűcs Jenő -
Európa születése
0Ez a könyv a középkor kialakulásával foglalkozik, azzal a korral, amelyet általában „sötét előidők”-nek szokás nevezni. Könyvemet nem tartom feleslegesnek. A középkorral és annak kultúrájával egyre sűrűbben foglalkozó tanulmányok ellenére a tárgy távolról sincs kimerítve s a nagyközönség előtt úgyszólván ismeretlen. A későbbi századok mindegyikének – például a XI-iknek, vagy a XIII-iknak – megvan a maga sajátlagos jellege.
-
-
-
-
-
Évek illata
0Falu Tamás (1898-1977) magyar jogász, költő és regényíró. Már jogász hallgató korában érdekelte az irodalom, humoros írásai jelentek meg Az Üstökös és a Borsszem Jankó című korabeli élclapokban. Költemények címen 1900-ban publikálta első verses kötetét, első regénye, a Hajnali mise 1905-ben jelent meg; ezeket még Balassa Lajos néven jegyezte. Kiss József fedezte fel Balassa írói tehetségét, s verseit gyakran közölte A Hét c. lapban; ettől kezdve a Hétben változtatta nevét Falu Tamásra, s a továbbiakban szépirodalmi műveit ezen a néven jegyezte. 1914–1940-ig az Új Időkben is publikált, 1920 és 1935 között állandó munkatársa volt a Nyugat c. folyóiratnak. Mintegy kilenc verskötete és tíz regénykötete került nyomdába még életében.
-
Évelő növények gondozása
0Az évelők rendkívül népszerűek, mivel évről évre, újra meg újra megtöltik a kertet csodálatos virágokkal. A kerti növények legnagyobb csoportját alkotják, és egyedülálló sokszínűséget kínálnak minden talajra, évszakra és fényviszonyra.
Ez a gazdagon illusztrált útmutató tökéletes kertészeti referencia az évelők sikeres neveléséhez. Több mint hetvenféle különböző évelő igényeiről találunk benne információt, inspirációt különféle elrendezések és ötletek megvalósításához. Szinte minden helyzetre van egy megfelelő évelő, ez a kötet pedig leírja, hol és hogyan neveljük az egyes növényeket, segít eldönteni, melyik lesz a legjobb a saját kertünkbe vagy a teraszunkra. Végigvezet az évelő növények gondozásának általános alapelvein, ráadásként tizenkét könnyen követhető projektet is bemutat. -
-
-
-
-
-
Ezer év a Vénuszon
0A XXII. század elején űrhajó-járat közlekedik a Föld és a Vénusz között, teret és időt legyőzve, kozmikus sebességgel suhanó asztroplánok száguldanak száguldanak a világűrben. Óriási meteorraj tör a Naprendszer térségébe: a két bolygó között váratlanul megszakad a rádió-összeköttetés is. Tizenegy földi ember: köztük egy fiatal házaspár is – a soha fel nem szakadó ködtakaróba burkolt Vénuszon reked. Mintegy húsz földi évet töltenek itt, jól felszerelve, s mégis kényszerű száműzetésben. „Vendéglátóik”, az antropterák ez idő alatt csodálatos fejlődésen mennek át, a földi ember évezredes történelmét futják be. A házaspárnak gyermeke is születik. A kis Mark már tizenhárom esztendős, amikor a meteorfelhő végre elvonul, és ismét szabaddá válik az út. Az asztroplánról mint távoli fényes csillagot pillantja meg először a bolygónkat, a Földet Mark, a Vénuszon született ember.
-
-
-
-
Ezer jó tanács
0Előszó
Ezt a könyvet az Új Idők küldi olvasóinak azzal a kéréssel, hogy fogadják szívesen.
Sokat töprengtünk azon: mivel is szerezhetnénk örömöt annak a nagyon intelligens, békebeli mérték szerint előkelő közönségnek, amely – az esetek nagyrészében – nemzedékeken át ragaszkodásával tisztelte meg lapunkat s hosszas tanácskozás után esett választásunk az Ezer jó tanács-ra.
Adhattunk volna mást is. Regényt, lexikont, műmellékletet, almanachot, a figyelemnek sok más jelét. Mi azonban olyasmivel akartunk szolgálni, ami az életet kényelmesebbé, kellemesebbé, jobbá, szebbé teszi. Mert az élet bizony sokkal, de sokkal nehezebb, mint akkor volt, amikor az Új Idők első számai kikerültek a sajtó alól.
Az «Ezer jó tanács» – ezer jó tanáccsal szolgál az élet kisebb-nagyobb problémáiban. Nem «nagy» kérdésekre akar megfelelni. De hiszen az élet kellemetessége túlnyomórészben nem is «nagy» dolgokon fordul meg, hanem apróságok sorozatán. Az «Ezer jó tanács» fegyver abban a küzdelembe, melyet nap, mint nap, minden órában, szinte minden percben vívunk az élet bosszúságai, a tárgyak rosszindulata, a kellemetlen véletlenek ellen. -
-
Ezt nem írhattam meg Oroszországról
0Az ismert riporter ebben a könyvében elmondja mindazt, amit haditudósító éveiben nem írhatott meg Oroszországról és a háború igazi arcáról.
-
Ezt nem lehet megúszni
0„Csupa olyan kérdést vet fel a könyv, amit nem lehet megúszni. Mindezt érzékenységgel, mindent átható figyelemmel. Kapunk, és van veszteségünk is. És mi marad a végén? Egy kulcs az életünkhöz, egy dilemma, egy Tolsztoj-kötet, egy vallomás, egy mindent megváltoztató élő közvetítés, vagy a pont, amikor megtanulunk gondoskodni. Szerelmek, anyák, apák és fiúk, és a történelem. Az életünk – közelről.” – Juhász Anna irodalmár
-
Fából, kőből, sárból / From wood, stone and mud
0„Lantos Miklós építész, félig-meddig mint az egykori építkező parasztemberek, ácsok, nádazók, kőművesek szakértő kollégája nézi az épületeket, a formákban látja a szerkezetet, a súlyok, a terhek megoszlását, a hordozó elemek teherbírását. A képeiből összeállított sorozatok kifejezik a különböző építőanyagok, a fa, a kő, a vesszőfonatra tapasztott, vályoggá szárított, téglává égetett sár és föld tájanként különböző módon megjelenő egyéniségét. Részletfelvételein érezzük az építkező munka fogásait, hosszú hagyományból merített tapasztalatait, az anyagokkal folytatott párbeszédet, amiben az alakító szándékkal szemben, vagy mellett érvényesül a fának, a kőnek esetleges formája, a tapasztást, a meszelést végző kezejárása. A műemlékvédelem alapelveit megfogalmazó Új Athéni Karta (1998) azoknak a felületeknek a megőrzését teszi feladatunkká, melyek „tanúi voltak a történelemnek”. A tapasztott, faragott, esőmosta felületek Lantos képein a történelemről tanúskodnak, a közöttük, előttük zajló hajdani paraszti életről. (…)”
Hofer Tamás -
Fájó Trianon
0Lehetne az is a könyv címe, hogy Trianon képekben. Ez a kötet olyasmit is elénk tár, amit eddig nemigen láthattunk: Trianon, az irredenta, a revízió vizuális emlékeit. Az irredenta nagy emlékművei, a szobrok, a félárbócra eresztett országzászlók mellett ebben a könyvben helyet kaptak a mindennapok tárgyai is. „Nem, nem soha!” feliratú ceruzák és hamvvedrek, porcelánszobrocskák, Trianon rajzszeg és Trianon injekciós tű, irredenta jelvények és jelvényárusok, bélyegek és bélyegzők, emlékérmek, zászlók, konyhai falvédők és képeslapok, irredenta frizura. Érdekes mindez? Nagyon. És szánnivaló. Már-már nevetséges. Egyszersmind borzasztóan fájdalmas. Akár így, akár úgy, egy korszak hétköznapjainak tárgyai. A történelmünk. A könyvben képek, szövegek egyformán fontosak: a magyar irodalom legjobbjai szólalnak meg az oldalain. Rövidebb publicisztikák, versek, riport- és novellarészletek. Trianonról, irredentáról és revízióról. Ady, Babits, Bibó, Füst Milán, Gárdonyi, József Attila, Illyés, Juhász Gyula, Karinthy, Kosztolányi, Krúdy, Márai, Móra Ferenc, Móricz Zsigmond, Németh László, Cs. Szabó László… És nem mindig letörten. Nem mindig kétségbeesetten. Legalább annyiszor dühösen, számonkérően, vádlón. Leginkább önnön restségünket, kishitűségünket, közönyünket ostorozva, keresve az okokat, előrevetítve a jövőt… Végül a kronológia, ami ezt a kis könyvet nemcsak érdekessé, de praktikussá is teszi. Az időrend, a többé-kevésbé rövid és szenvtelen sorok egymásutánja érdekes összefüggéseket világiít meg. A Trianon-kronológia 1918-ban kezdődik. És hogy meddig tart? Hogy hol ér véget? Azt ma még senki sem tudja. A könyvben 2011-es az utolsó dátum.
-
Fák a kertben
0Minden kertben van hely legalább egy szép fának, ám mielőtt megvesszük, fontos, hogy végiggondoljuk, mit, miért és hova akarunk ültetni. Azért szeretnénk fát a kertünkbe, hogy védjen a kíváncsi tekintetektől, netán díszítő elemként vagy a vadon élő állatok csalogatására? Ezek megfontolásáról is olvashatunk Tony Kirkham, a Kew Királyi Botanikus Kert arborétumának vezetőjétől. A szakember elmagyarázza a fák nevelésének gyakorlati fogásait, részletes, illusztrált leírásokat ad számos fafajról, bármely méretű kertbe. Ezenkívül a könyv tizenkét inspiráló projektet is tartalmaz a kertészkedés szerelmeseinek.
A KEW KIRÁLYI BOTANIKUS KERTBEN több mint 250 éve termesztenek és nemesítenek növényeket. Napjainkban a Kew kertészei csaknem 20 000 fajt, illetve fajtát nevelnek – ez a világ legváltozatosabb gyűjteménye. -
-
-
Faragott mézeskalácsformák
0A mézeskalácsforma-faragás vonzó fejezete az iparművészet történetének. Amint ezt a Magyarországon előkerült, ókori cserépforma-töredékek is bizonyítják, a mézes tésztamasszák formálása, formába öntése nem újkori találmány.
A faforma-faragás Európában a XVII. században éri el virágkorát, amikor a plasztika és a grafika hatásától függetlenedve önálló díszítőstílust alakít ki. Erre a gótikus és reneszánsz formakincs jellegzetesen átírt felhasználása éppúgy jellemző, mint a népművészet díszítőelemeinek változatos alkalmazása vagy a tudatos stilizálás.
Weiner Piroska tanulmánya elsősorban a XVII-XIX. század magyarországi formafaragó művészetének technikai, tematikai, stílusbeli sajátosságait, a formák néhány tradícionális típusát elemzi élvezetesen. Megismerjük a hajdani nagy mézeskalácsos céhek, híres mézeskalács-készítő mesterek, családok tevékenységét.
A zömmel a budapesti Iparművészeti Múzeumban őrzött formák kortörténeti, viselettörténeti vonatkozásban sem érdektelenek.
8 színes, 48 fekete-fehér kép mutatja be a legszebb formákat. -
Farkasverem
0„Nem is veszem észre, a ceruza szánt és telnek a papírok, szürke betűk sorakoznak és valamennyi őriz egy-egy szinte felfedett napsugarat, mondatok sorakoznak és bennük lüktet egy eltékozolt nyár, ívek telnek meg rejtett tűzzel, rajtuk ég és lázad és tombol és sajog egy szomorú ember ifjúsága…” (Önvallomásos részlet a Regényből)
-
Fasiszta lelkek – Pszichoanalitikus beszélgetések a háborús főbűnösökkel a börtönben
0„Önök így köszöntötték egymást: „Kitartás, éljen Szálasi!” Ön rendelte ezt el? /Nevet./ Én csak azt rendeltem el, hogy a testvérek köszöntése ez legyen: Kitartás! Az Éljen Szálasi!-t ők tették hozzá……- /Hevesebben./ sohasem fogok hivatkozni bizonyos dolgokra… De a zsidóság, amelyik ma él, csak nekem köszönheti életét… Ki merte volna március 19.-e után megtenni azt, amit én tettem?… Amikor meghallottam, hogy a zsidóságot kiviszik az országból külországi munkaszolgálatra, a párt vezetőségének hivatalos értekezletén ezt mondtam: Nem szabad kiengedni az országból egyetlen zsidót sem! Olyan gazdagok vagyunk mi, hogy napi négymillió munkaórát nélkülözni tudjunk? Nem szabad egyetlen létező és komolyan felhasználható munkaerőt kiengedni az országból! Maradjanak csak itt bent, dolgozzanak nekünk!”
Részlet a Szálasi Ferenccel folytatott beszélgetésből