-
-
A magyar nép táncai
0A néptáncok kutatása a néprajzi tudományok egyik legfiatalabb ága. A köztudatban a magyar tánckultúráról igen kevés, lényegében csak a csárdásra szorítkozó ismeret él. Pedig a magyar néptánc számos történeti stílusréteget és kifejezésbeli variációt rejt magában, melyek között ott találjuk a régi énekes leánykörtáncokat, a fegyvertánc elemeit őrző pásztortáncokat, az ugrós legénytáncokat, valamint a reneszánsz óta kifejlődött régi páros táncok típusait. Ezeket a régi táncfajtákat a XVIII. század óta olyan új stílusú táncok – a verbunkosok és a csárdás váltották fel, melyek a magyar nemzeti karakter jellegzetes kifejezőivé váltak. Martin György könyve a történeti anyagon kívül a magyar tánckincs földrajzi tagozódását, a táncdialektusok jellegzetességeit is bemutatja. Itt kerül sor a különböző alkalmi táncok, például a lakodalmi osztótánc, a menyasszonyfektető gyertyástánc, a céhes eredetű bodnártánc és a nyugati eredetű folklorizált polgári társastáncok leírására.
A szöveget 38 fekete-fehér és 16 színes kép illusztrálja. -
A modern táncművészet útján
0Öt tanulmányt foglal magában Körtvélyes Géza kötele; mind az ötöt egy célkitűzés vezeti: különböző oldalakról megvilágítani a táncművészet XX. századi fejlődését, felvázolni azokat az eszméket, törekvéseket és eszközöket, amelyek ezt a fejlődést világszerte elindították. Tehát megmagyarázni: mit nevezünk korszerűnek, modernnek a tánc, a balett területén. Körtvélyes a komplex munkamódszer híve. Ezért tanulmányai is sok oldalról közelítenek a problémához, a táncművészetben jelentkező új vonásokat a színpad, a muzsika és a képzőművészet századunkbéli fejlődésével összefüggésben vizsgálja. A kötet első két tanulmánya komplex vizsgálati módszert mutatja be, egy-részt a drámaiság, a zene és a tánc általános esztétikai kapcsolatainak megvilágításával, másrészt a század első felében felbukkant nyugati képzőművészeti, zenei és táncbéli stílusirányzatoknak tárgyalásával. Hasonló elvek alapján mutatja be a szerző a korai szovjet balett modern irányzatait ebben a tanulmányban számos eddig ismeretlen vagy kellően figyelemre nem méltatott összefüggés villan fel és lényegében ez a módszer hat-ja át a Csodálatos mandarinról szóló két tanulmányt is.
-
-
-
-
Balettlexikon
0Nagyon sokszor megállapított tény: felszabadulásunk óta valamennyi művészeti ág közül a balett ment át a legnagyobb fejlődésen. Mégpedig két vonatkozásban. Egyrészt az elmúlt évtizedekben bontakozott ki maga a magyar balettművészet, másrészt ekkor formálódott ki a balett hazai közönsége. Ideje volt tehát, hogy a Zeneműkiadó olyan könyvet bocsásson a balettkedvelő közönség rendelkezésére, amelyben mindent megtalál, amit csak a táncművészetről tudni kell. A lexikális rendben felsorakozó címszavak tájékoztatást adnak a táncművészet és ezen belül elsősorban a színpadi balett szak-fogalmairól, nagy táncosairól, koreográfusairól. Megtalálhatók a kötetben a nagy együttesekre, díszlettervezőkre, balettközpontokra vonatkozó információk és természetesen mindazok a balettművek, amelyek a világ színpadain jelentőségre tettek szert. Balettlexikonunk alapja a kitűnő német tánctörténész és balettkritikus, Horst Koegler több kiadást megért enciklopédiája. Anyagát Körtvélyes Géza, a balett-történet jeles tudósa dolgozta át a hazai közönség számára. Az átdolgozás elsősorban a magyar táncművészekre vonatkozó tudnivalókat és a magyar balett-történetet érinti. Az olvasó így tájékoztatást kap a magyar táncművészetről is, többek közt azokból a táblázatokból, melyek felsorolják a budapesti, kolozsvári, pécsi és szegedi balettegyüttesek teljes műsoranyagát.
-
Balettok könyve
0A Balettek könyve mindkét kiadása régóta keresett kézikönyv a könyvkereskedésekben. A második kiadás óta eltelt közel húsz év után, a magyar balettélet fel-lendülése, a repertoár változása, gazdagodása, az újabb irányzatok térhódítása miatt az új kiadás teljes átdolgozásra szorult. Módszerében nem változott: ez is, mint a régebbi, nemcsak a balettok leírásával foglalkozik, de a műfaj történetét, a különféle stílusirányzatokat és jelentős képviselőik pályafutását is ismerteti. Felöleli a legújabb, nálunk is meghonosodott, sikert aratott darabokat, koreográfiákat, stílusokat, 1977-ig. Ötven balett ismertetőjét találja itt az olvasó, valamennyi a budapesti Állami Operaház, illetve az Erkel Színház repertoárjáról való. A kötetet ezúttal is a szakkifejezések jegyzéke, cím- és névmutató egészíti ki. Sok szép fotó színesíti a kitűnő szakember írta, kézikönyvként, kalauzként használható, a széles nagyközönségnek szóló könyvet.
-
-
Isadora Duncan
01909. május 22-én este a későbbi híres francia írónő, Colette is ott ül a nézőtéren a Gaité-Lyrique Színházban, ahol Isadora Duncan lép fel. Az előadás hatása alatt otthon azon nyomban papírra veti az élményt. „Az egész, feltűnően naiv személyiség – mondjuk ki – az antik kecsesség erőteljesen angolszász felfogását tükrözi… De amikor táncolni kezd, egész valójával táncol, szabadon omló hajától kemény, meztelen sarkáig. Micsoda bájos és derűs vállmozdulatok! Milyen szép, amikor a csinos térd hirtelen kimered a muszlinrétegek mögül, harciasan és csökönyösen, mint a kos szarva! Féktelen és mégis klasszikus bacchanáliájában a két táncoló kéz – az egyik hívogat, a másik jelez – betetőzi, felvirágozza a kavargó tüllfátylak mögött jól látható izmos, rózsaszínű test vidám rendetlenségét… Táncol: arra született, hogy táncoljon. Táncolhatna akár álarcosan is, mert a teste beszédesebb a szeretni való, de fölösleges arcnál. Táncának semmi köze a pantomimhoz. Amikor sötét fátylaiba burkolózva fájdalmat színlel, menekül a fenyegető árnyak elől, zokog vagy szólongatja az odafönn, a súlyos függönyök redői között elrejtőzött Istent, mi csak várakozunk, türelmesen, udvariasan, mígnem a következő pillanatban tündökletesen, lombkoszorúval a fején ismét felbukkan, mégpedig majdnem meztelenül, hibátlanul összerakott, rózsás és vérbő amerikai testén két vagy három méter pink chiffon-nal. Táncol, fáradhatatlanul. A közönség őrjöngve tapsolja vissza, ő pedig fejét hajlítva mond igent, és kezdi újra. Akár halálra is táncolná magát meztelen, fenségesen néma lábain. … Amikor ránézek az Isadora Duncant tapssal ünneplő nőkre, a női természet furcsasága jár a fejemben. Ahogy félig felemelkedve kiáltják világgá lelkesedésüket, összepréselve, befűzve, sisak alatt görnyedve, jóformán felismerhetetlenül hajolnak a fátylaiban jóformán meztelen kis teremtés felé, aki ott áll könnyed, érintetlen lábán, szabadon leomló sima hajjal…
-
Ki népei vagytok? – Whose People Are You?
0A Honvéd Táncszínház és Novák Ferenc negyven éves közös története elsősorban arról szól, hogyan lehet ezt a voltaképpeni holt nyelvet élővé tenni. A válasz: ahogy Bartók a népzenét, melyet „tiszta forrásból” merített, s alkalmasnak találta a legmagasabb rendű művészi tartalmak kifejezésére. Az autentikus táncanyagból készült koreográfiák vagy a csodálatos, s a világon alighanem egyedülálló táncház-mozgalom alkalmasnak bizonyult ugyan a néptánc életben tartására, de Novák és iskolája úgy gondolta, a néptánc nyelve többre is képes.
-
-