-
04 500 FtNapjaink központi kérdése a politikai rendszerváltás és a gazdasági nehézségeinkből való kilábalás perifériáján jelenik meg életünk minőségének, környezetünk állapotának kérdése. Pedig minden jövőnkért felelősséget érző ember tudja, hogy saját és gyermekeink jövője nem alakítható olymódon, hogy először kialakítjuk demokratikus társadalmunkat, megoldjuk gazdasági problémáinkat és ezek után megtisztítjuk környezetünket, megpróbálunk elfogadható életfeltételeket teremteni.
A környezetkárosítás egyik jelentős forrása maga az emberi tevékenység. Ennek mértéke a technikai eszközök használatával megsokszorozódott ilyenformán az ipar, ill. az iparszerű tevékenység a környezetszennyezés fő okozójává lépett elő. Környezetünk védelmének leghatékonyabb módja, ha a tevékenység végzésekor a technika minden lehetőségét felhasználva megakadályozzuk a környezet károsítását. A környezet megóvása érdekében alkalmazott technika az ún. környezettechnika tehát az ipar, a mezőgazdaság, a kereskedelem, a szolgáltatás, stb. területén a tevékenységgel szervesen összefüggő kérdés. A „Környezettechnikai kézikönyv” a felsorolt területeken dolgozó szakemberek számára készül, hogy a környezetkárosítás csökkentésének lehetőségeit, technikai és technológiai eszközeit, valamint ezek alkalmazásával összefüggő műszaki-ökonómiai számításokat foglalja össze -
-
A levegő országútjain
02 000 FtA sok színben játszó repülőtér felett az éjjeli égbolton ezüstös csillagként tűnik fel egy nagy utasszállítógép. A bemondó monoton hangja éppen jelzi a gép érkezését, amikor már ott gurul a széles betonpályán. Nyomban körülzsongja a repülőtér sokrétű élete. Utasok szállnak ki, tartálykocsik kúsznak elő, poggyászkocsik vágtatnak el mellette, szerelők hajolnak a motorok fölé. A légiközlekedés azonban nemcsak a modern technika csodálatot keltő összjátéka, nemcsak kényelmes és gyors utazást jelent. Posta- és teherszállítmányok, mentő- és időjárásszolgálat, mező- és erdőgazdálkodás – sokrétűek a repülés feladatai, tere és felhasználási köre. Hogyan tud a repülés ezeknek a feladatoknak megfelelni, hogyan áll a biztonság kérdése, mit ígér a jövő? E három izgalmas, mindenkit érdeklő kérdésre válaszol a szerző, aki kitűnően ismeri az egész kérdéskört. Bizonyára feszült érdeklődéssel fogja az olvasó a választ keresni, a modern repülés itt közreadott keresztmetszetét átböngészni, amely olyan sokoldalú, mint azok élete, akik nappal és éjjel, szárazföldek és tengerek fölött, láthatatlan utakon száguldanak előre a Levegő országútjain.
-
-
A Pozsony – országhatárszéli helyiérdékű villamos vasút története
08 000 FtA XIX. század utolsó negyedében, és a XX. század elején, Magyarországon dinamikus vasútépítés bontakozott ki, az addigra már jórészt kiépült fővonali hálózat kiegészítése céljából, elsősorban a helyi érdekek kielégítése érdekében. Az akkori Magyarország területén az első világháború kezdetéig közel 200 helyiérdekű vasúttársaság alakult, összesen mintegy 13 ezer kilométer vonalhosszúsággal. Ennek a lendületnek köszönhető a Pozsonyt és Bécset összekötő villamos üzemű helyiérdekű vasút kiépítése is, amely Európa egyik első villamosított városközi (Interurbán), ráadásul nemzetközi forgalmú vasútja volt. A vasútvonal kiépítésének gondolatát az illetékesek közel két évtizedig érlelték, viták, változatok kidolgozása és értékelése közepette. A könyvben igen nagy alapossággal és színes képanyaggal bemutatásra kerülő Pozsony Országhatárszéli Helyiérdekű Vasút a két fővárost összekötő vasútvonalnak magyarországi szakasza, melynek különleges érdekessége, hogy a vonal Pozsony belvárosából villamosként indul, természetesen a városon kívüli szakaszokon is a városi egyenáramú villamosítási rendszert használva. A POHEV folytatása az osztrák szakaszon váltakozó áramú, egyfázisú nagyvasúti rendszerrel épült ki, a két rendszer átmenő forgalmát mozdonycserével bonyolították le. A gyors mozdonycsere lebonyolítására Köpcsény határállomáson egyedülálló villamos feszültség-átváltó rendszert építettek ki. Mivel a vonal a másik végén, Bécsben is városi villamosként funkcionált, ott ismét egyenáramú energiaellátással, a teljes vonal a ma egyre jobban terjedő tram-train rendszer egyik első kísérleteként is tekinthető. A könyv szerzője korábban megjelentette szlovák nyelven, – más Pozsony-környéki vonalak történetével együtt, – ezt a rendkívül érdekes, színesen illusztrált anyagot. Köszönjük, hogy a szerző, a magyar vasút kitűnő ismerője, egyben a felvidéki vasutak történetének alapos kutatója magyarul is elkészítette a P.O.H.É.V. történetét. Mindannyiunk örömére most közreadhatjuk a magyar vasúttörténet egy igen érdekes, különleges szakaszának pontos ismertetését.
-
A stabil-gőzgépek szerkezete és kezelése
012 000 FtHarmadik bővített kiadás
1137 szövegábra, a táblák különállóak -
-
Az én vasutam
018 000 FtNem az én gyermekkorom játékai közül maradt rám ez a vasúti kép, hanem Édesapámtól. Ő, aki 1901-ben született, még az első világháború előtt kapott egy „Laterna magica”-ának becézett vetítőgépet, mely a diapozitív vetítés ősének tekinthető. A keskeny üvegtáblákra festett, helyesebben matricával felhordott ábrákat lassan lehetett végigtolni a vetítő fénye előtt. És így a vásznon megannyi érdekesség elevenedett meg: mesék, hősök, állatok, idegen tájak, hajók és mint a fennmaradt példa mutatja a vasút is. Az ábrázolt vonat az 1874-ben született Nagyapám gyermekkorának vasútját eleveníti meg. Ezt a képet egy kisebb készletből sikerült egyedüliként megőriznem. Kopott, nekem mégis nagyon kedves gyermekkori emlékem. Mutatkozik rajta az emeletes állomásépület (jellege szerint német), és a régi kocsikból álló rövid személyvonat. A személykocsik közé sorolt, jól megrakott nyitott teherkocsi nem annyira vegyesvonatra, inkább a rajzoló naivitására utal. A mozdony még a 19. század közepének műszaki szintjét tükrözi, hiszen a mozdonyvezetőt még sátor (konyha) sem védi. Alagút természetesen hozzátartozik a kor vasúti fogalmához, csak úgy mint az őr egy szokatlan jelzőtárcsával. Két kutya is mutatkozik a képen, létük úgy tűnik, nemcsak Jókai Mór „Gazdag szegények” című regényében kötődött a vasúthoz.
-
-
-
-
El nem feledett kisvasutak – A máramarosszigeti keskeny nyomközű sóvasút és a hosszúmezei erdei vasút története
05 500 FtKönyvem a történelmi Máramaros megyében egykor működő Máramarosszigeti keskeny nyomközű Sóvasút és Hosszúmezei Erdei Vasút történetét mutatja be megépülésüktől kezdve egészen azok megszűnésükig. A mű elkészítésében lelkesedésemen és a mélyreható kutatáson túl fontos szerepet játszottak a mai napig fennálló rokoni szálak. Az említett okok már gyerekkorom óta arra sarkalltak, hogy készítsek egy alapos kutatást, majd a fennmaradt dokumentumok felhasználásával és részletes történelmi áttekintéssel a lehető leghitelesebben és legpontosabban összeállítsam e könyvet.
Ábry Szabolcs -
-
Földalatti-történet
03 000 FtA budapesti földalatti villamosvasút csaknem évszázados történetéről, a metróépítés heroikus és veszedelmes pillanatairól szól ez a könyv. Nem is annyira a legkorszerűbb tömegközlekedési eszközök egyikének műszaki, gazdasági, urbanisztikai vonatkozásaival ismerteti meg az olvasót, hanem tegnapi és mai önmagunk életet, az ötvenes évek társadalmának megannyi felemelő és szomorú pillanatát, az utóbbi harmincöt év Magyarországának sok küzdelmét és örömét állítja elénk.
-
-
-
-
-
Klasszikus automobilok
03 000 FtA több mint 150 gyönyörű, részletgazdag fotóval illusztrált album a világ legkedveltebb klasszikus autóit mutatja be. Visszavisz az autógyártás hőskorába a századfordulótól 1948-ig, tudósít a legnagyobb amerikai és európai márkák történetéről, megismerhetjük a legnagyobb versenyeket, versenyzőket, konstruktőröket, az elsőrendű motorikus és gépészeti megoldásokat, a formatervezés elegáns csodáit. Nagy érdeklődésre tarthat számot a Cord, a Duesenberg, a Packard, a Stutz az Egyesült Államokból vagy a Bugatti, a Hispano-Suiza, a Talbot-Lago, az Isotta-Fraschini Európából. A ma is neves gyártók közül a kötetben megtalálható az amerikai Cadillac, a Lincoln, az angol Aston Martin, a Bentley, a Rolls-Royce, az olasz Alfa Romeo és a német Mercedes-Benz is
-
Köszörülés
02 000 FtAz Ipari Szakkönyvtár könyvei mindenekelőtt a szakmunkásoknak készülnek. A gyakorlati szakembereknek szükséges ismeretet foglalják össze azzal a céllal, hogy megkönnyítsék a munkát, elősegítsék az ésszerű, gyors és jó minőségű termelést, a korszerű technika helyes alkalmazását, a munkaeszközök és munkamódszerek tökéletesítését, ezeken keresztül a szakmunkások magasabb szakmai felkészültségét.
-
-
-
Repülők
05 500 FtÍrta: T. B. Ray, Capt. of the Royal air Force. Átdolgozta: Tábori Pál
50 fényképpel. A fényképfelvételeket részben a Pacific & Atlantic Photo-Co., részben a Magyar Légiforgalmi rt. bocsátotta rendelkezésünkre.
Híres repülők útja – kihajtható térkép. -
Számítógép a történettudományban. Kalauz kezdőknek
01 200 FtAz angol szerzők által készített kézikönyv számba veszi azokat a legfontosabb területeket, ahol a történettudós használhatja a számítógépet: szövegszerkesztés, adatbáziskezelés, szövegelemzés. Röviden összefoglalja a kérdés elméleti és technikai hátterét, majd a történeti forrásokhoz alkalmazkodva ismerteti az adatbázisok kiépítését, a feldolgozást. Az egyszerű statisztikai módszerektől a mintavétel problémájáig felöleli a kvantifikáció lehetőségeit a leggyakoribb történeti alkalmazást például véve. A kötet külön foglalkozik az adatok összekapcsolásával, amely a történeti közösségek tanulmányozásának nélkülözhetetlen eszköze.
-
Tv-javítás és hibakeresés
01 600 FtEbben a könyvben a jelenleg is gyártott és több százezer példányban működő készülékek jellegzetes áramköreinek alapján bemutatom, hogy különböző vizsgálatokkal, mérésekkel, logikus gondolkodással miként lehet a hibás áramköri elemhez eljutni kiindulva a hibajelenségtől. Külön foglalkozom a jelenleg egyre gyakrabban alkalmazott tranzisztoros és integrált áramkörös részek javítási és hibakeresési módszerével, amelyek pl. a hangrészben ma már egyeduralkodóak, de a szenzor-egység sem képzelhető el nélkülük.
-