-
A Dunatáj I. kötet
0A politika terén, mint bárminő más vonatkozásban, minden igazi barátságnak, őszinte együttműködésnek első feltétele: egymásnak kölcsönös megismerése. Szól, éppen ezért, ez a munka elsősorban azoknak, akik a baráti közeledés óhajával és az eddiginél jobb megismeréssel, szakszerűbb tárgyi tudással kívánnak a szomszédos népekkel kapcsolatos külpolitikai problémákkal foglalkozni.
-
A magyar jobbágyság története
0Előszó
A magyar történetírás főkép az uralkodó és katonáskodó rétegek multját tárja elénk. Acsády Ignác >>A magyar jobbágyság története<<< című műve első és máig egyetlen feldolgozása a nemzet legnépe-sebb rétege, a munkásosztály teljes históriájának. 1906-ban jelent meg először, mint Acsády Ignác utolsó műve, amelyet már haldokolva fejezett be. A hézagpótló munkára, úgy érezzük, ma még nagyobb szükség van, mint mikor először került ki a sajtó alól.
A kiadó -
A magyarok istene
0„A vallásos nevelésről nemcsak azért éreztem szükségesnek szólani, mert adós voltam A magyar világnézetről értekező kötetem folytatásával és kiegészítésével. A transcendensre nevelés, a nevelés lehetősége felső határvonalának meghúzása csupán logikai szükségszerűséggel következett volna. Pszichológiai szükségszerűségből is fakadón kellett foglalkoznom a vallás és a vallásos nevelés problémájával. Szerintem ugyanis – mint ahogy az Ocsudó magyarság-ban kifejtettem – nevelés csak exisztenciális komolysággal és ennek megfelelőképpen csak a legmagasabb lelki hőfokon és még mindig ebből kifolyólag csak a lehetőség felső határvonalán túl, tehát a transcendensben lehetséges. Arról kellett meggyőznöm azokat, akik a nevelés ügye iránt érdeklődnek, hogy nevelés másforma, mint vallásos nevelés – társaslélektani képtelenség. Régi pörben foglalok állást ezzel a kijelentésemmel, abban a jólismert vitában, mely azt szeretné, sőt azt szerette volna már jóideje eldönteni: társadalmi, állami vagy egyházi feladat-é az iskolaállítás és a közoktatás? Ímé, nyilvánvalóképpen egyházi jog és kötelesség, hiszen aki a vallásos nevelés híve, természetszerűleg csatlakozik a felekezeti iskolák és nevelés híveinek zászlaja alá.”