-
Buñuel-napló
0Luis Bunuel a film történetének legnagyobb provokátora. A hispán hagyomány és a francia szürrealizmus egyaránt meghatározta pályáját. A személyes erkölcs Istennel feleselő komor szépsége érdekelte. Középkori vallási mítoszok és eretnekségek, a modern kor kegyetlensége, külső és belső polgárháborúk álomképei népesítik be képsorait. Bikácsy Gergely „Bolond Pierrot moziba megy” című francia filmtörténetéből ismert szubjektív hangvétele új könyvének is sajátos értéke. E könyv valóban napló: a rendező minden fontos filmjének alapos elemzése megtalálható benne, de szabálytalan, csak az emlékek belső logikájának engedelmeskedő, olykor érzékenységeket is sértő írás. Fejezeteiben az „álomvalóság”, Bunuel életének és mozijának abszurd jellege tükröződik. Bikácsy mozinaplója elsősorban a nagy rendező istentagadó és istenkereső gúnykacajára figyel. „Bunuel nevetése helyteleníti a rosszal teli létező világot, de a létező világ magyarázhatatlan abszurdumát harsogó örömmel fogadja. Erről már érdemes filmet készíteni… és érdemes könyvet írni”- mondja a szerző.
-
Bűnvádi eljárások az Újszövetségben
0Jézus szenvedéstörténetének és Szent Pál életútjának főbb eseményeit a jogász nézőpontjából kísérhetjük nyomon a könyv lapjain, mely az első magyar nyelvű mű e tárgykörben. A szerző a zsidó és a római jog forrásait elemezve tudományos igénnyel, de mégis közérthető stílusban tárja elénk a történelmi események vallási, politikai és elsősor-ban jogi hátterét. Az első rész választ ad többek között arra a kérdésre, hogy halálra ítélhette-e a zsidó főtanács Jézust, miért kellett az ügynek a római helytartó elé kerülnie, s milyen szabályok szerint járt el Pilátus. A második részből pedig megtudhatjuk, hogy milyen hatást gyakorolt Szent Pál gondolkodásmódjára a római jog fogalomrendszere, milyen szabályokat követtek a Pállal szemben eljáró magistratusok, s hogyan folyhatott le az apostolfejedelem két római pere. A könyv amellett, hogy közelebb visz bennünket Jézus és Szent Pál személyéhez sok érdekes információt közöl az ókori világról, a Római Birodalom különböző jogállású lakóinak életéről.
-
-
ChiFutás
0„Az évtized legizgalmasabb könyve a futók népes társadalma számára, ami forradalmasíthatja kedvelt testedzési módszerüket.” Toby Tanser, a Train Hard, Win Easy (Eddz keményen, nyerj könnyedén) című könyv szerzője. Kövesse azt a több százezer embert, akik immár sérülés vagy fájdalom nélkül, könnyedén futnak a ChiFutás módszerének alkalmazásával. Az átdolgozott új kiadás friss felismerésekkel és innovatív edzési technikákkal bővült. A sportág egyik vezető hangja, Danny Dreyer megtanít, hogyan gyógyítsuk és előzzük meg a sérüléseket, és hogyan fussunk gyorsabban, messzebbre és sokkal-sokkal kisebb erőlködéssel – kortól és képességektől függetlenül. Ez az alapjaitól kezdve újszerű program biztonságossá és szórakoztatóvá teszi a futást a kezdők és a kikapcsolódási céllal futók számára, míg a versenyzők megtalálhatják benne azt a többletet, ami számos helyezést jelenthet a dobogó irányában. A ChiFutás a vázizomzatban rejlő jelentős tartalékokat aknázza ki, mint amire például a jóga, a Pilates vagy – mint esetünkben – a Taichi alapul.
-
-
Conversations in Bolzano
0On a cold October night in 1758, Giacomo Casanova escapes from a Venetian prison, crosses country and installs himself at an inn in the village of Bolzano. It is here that he once fought – and lost – a duel against the Duke of Parma over the affections of a ravishing young girl. The Duke then told Casanova that if he ever returned he would be killed. Now the girl is downstairs, waiting. And so is the Duke. He brings Casanova a proposition that no one desires, but which, perhaps, none of them can yet resist.
-
Csaba
0Csaba-legenda, Hadak útja, mind, mind ezt jelenti. Hogy a nemzet fölött, mely másfél évezred óta egymagában küzd, egy gondolat lebeg. Magasan az emberek feje fölött él ez a gondolat, olyan magasan, hogy alig akad néha valaki, aki megláthatja. Mindenkinek a szívében és mindenkinek az agyában, aki fia ennek a nemzetnek, valahol egy félreeső sejtben van egy lezárt, kicsike ajtó. Három súlyos pecsét őrzi a zárat: könnyelműség, békétlenség, elfogultság. Nagy, titkos öröksége ennek a nemzetnek az eldugott ajtó s a három pecsét.
Aztán, amikor nagy-nagy veszedelem kerekedik, a gondolat leszáll és megmutatja magát a nemzetnek. És az emberek meglátják benne az ősi törvényt, amit Csaba tett: összetartással, békességgel, munkával és igazsággal legyőzni minden veszedelmet. (Részlet a könyvből) -
Csillagpor. Versek (1925-1944)
0Azt mondják, a materialista alig tud valamit az anyagról, a spiritiszta pedig alig tud valamit a szellemről. Kívülrekedt hallgatózóként feszül neki egyik is, másik is a számára makacsul zárt ajtót mutató dimenzióknak.
A szellemi ember nem harcol, nem dönget bezárt kapukat. Egész létét, lényét kínálja fel a magasságoknak, s ami készséges csatornáján tisztán átcsorog, már engedi is tovább a várakozó világ felé.
Amit így adni tud, az valóban Iható Arany, Aurum Potabile…
Ez a kötet ilyen adomány. -
Csokoládé
0A regényben szereplő per, amelynek eredményeként a főhőst kivégzik, mai szemmel nézve, de részben már az 1920-as évek polgárháborús etikai normái szerint is prekoncepcióra épülő, konstruált per. A hatalom birtokosainak belső köréhez tartozó szerző azonban, akaratlanul, önmaga számára is szinte észrevétlenül feltárja azt a sátáni mechanizmust, amely arra kényszeríti az illegalitás körülményei között, a cári börtönökben és száműzetésben megedződött tipikus bolsevikot, hogy alávesse magát az igazságtalan, de állítólag a közösség javát szolgáló halálos ítéletnek – amelyről ma már tudjuk, hogy semmivel sem igazolható. Zugyin, egy Kormányzósági Cseka elnökeként nemrég még élet-halál ura, azzal a döntésével, hogy együttműködik a hóhéraival, alighanem a konstruált perekről szóló orosz irodalom legelső hőse.
-
-
Demokrácia és totalitarizmus
0A könyv a nagynevű francia szociológus és politikai filozófus egyik legismertebb munkája. Aron ebben foglalta össze a lehető legközérthetőbben demokráciaelméletét, valamint a modern totalitarizmus mibenlétére vonatkozó felfogását. A könyvet még a hatvanas években számos nyelvre lefordították (magyarra azért nem, mert „a hidegháború egyik ideológusaként” számon tartott szerző művei a szovjet világban ez idő tájt teljes tilalom alatt álltak). Az eredetileg egyetemi hallgatók számára készült és a párizsi Sorbonne-on előadott fejtegetés három részből áll. Az elsőben a szerző azt a fogalomkészletet bontja ki, melynek segítségével a demokratikus és az antidemokratikus politikai rendszerek egymással szembeállíthatók; a második a szerző által „alkotmányos-pluralistának” nevezett demokráciák szerkezetét és működési módját, illetve ezeknek különféle változatait elemzi; a harmadikban pedig a „monopolisztikus egypártrendszer” (vagyis a totalitarizmus) fő jellegzetességeiről van szó. A könyvet az a Kende Péter fordította, aki az ötvenes évek végén, kezdő szociológusként, élőben hallgatta Raymond Aron előadásait a párizsi egyetemen.
-
Die Arpaden-Dynastie
0Der nomadische Stammesverband von Großfürst Árpád und seinen Nachkommen wurde mit der Jahrtausend-wende infolge der zielstrebigen Politik des Großfürsten Géza und seines Sohnes, König Stephans des Heiligen, zu einem christlichen europäischen Staat. Ihre Nach-kommen, die Könige der Arpadendynastie, regierten Ungarn bis zum Aussterben des Herrscherhauses im Jahre 1301. Gyula Kristó behandelt in dem vorliegenden Buch die gesellschaftlichen, politischen, wirtschaftlichen und kulturgeschichtlichen Ent-wicklungen jener 400 Jahre. Er beschäftigt sich in dem ihrer Bedeutung gebührenden Umfang mit den einzelnen Herrschern, und auch die übrigen historischen Gestalten werden plastisch dargestellt.
Gyula Kristó ist Professor an der Attila-József-Universität in Szeged und ein Experte der Zeit der Arpaden. Im Zusammenhang mit dieser frühen Periode der ungarischen Geschichte vertreten Historiker in Ungarn wie in den Nachbarländern die verschiedensten historischen (und aktualpolitischen) Meinungen kommt es wieder und wieder zu intensiven Diskussionen. In „Die Arpadendynastie” setzt sich gi Verfasser dementsprechend auch wiederholt mit den vin seiner eigenen abweichenden Ansichten auseinander. -
Dinamikus szemantika
0A kötet egy meglehetősen fiatal tudományággal, a jelentéstudomány egy új irányzatával ismerteti meg az olvasót. A XX. század hatvanas-hetvenes éveitől újfajta megközelítés jelenik meg a nyelvi szerkezetek jelentésének vizsgálatában: a formális szemantika. Ennek alapelve, hogy a jelentéseket olyan formában kell ábrázolnunk, hogy mechanikusan végezhessünk műveleteket, azaz „számolni” tudjunk velük. Ez azt jelenti, hogy a jelentés alapegysége a mondat lesz, és az egyes szavak, szerkezetek jelentése csak annyiban fontos, amennyiben azok képesek az őket tartalmazó mondatok jelentéséhez hozzájárulni. Egy mondat kimondásának vannak bizonyos előfeltételei, és a mondat kimondása valamilyen változást indukál a világban, a hallgató tudatállapotában. Ilyen megközelítésben a különféle nyelvi megnyilatkozások egységesen kezelhetők – ez a dinamikus szemantika.
A kötet szerzői, a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetének munkatársai, sorra veszik a dinamikus szemantika filozófiai-logikai és nyelvészeti előzményeit, klasszikus változatait, illetve a fejlődésének új irányokat szabó, az elméletek által felvetett immanens problémákat. -
Dűne gyermekei
0Paul Muad’Dib, a világtalan uralkodó elhagyta népét, testét a hagyomány szerint Dűne homokja nyelte el. Ikergyermekeinek, a két világ frigyéből született Letónak és Ghanimának a túlélésért kell harcolnia: árulókkal, fanatikusokkal, egy bukott Nemes Ház túlélőivel – és persze magával a könyörtelen természettel…
-
-
Dűne Isten-császára
0Paul Atreides próféta két és félezer éves gyermeke, az ismert világegyetem ura, II.Leto, a félig féreg, félig ember Istencsászár. Nem riad vissza semmiféle eszköztől, hogy népét – az emberiséget – a csak általa belátható holnap „arany ösvényén” a biztos jövőbe vezesse. Ám még a legkiválóbb harcostársai közt is akadnak olyanok, akik nem kívánnak ezen az ösvényen végigmenni…
-
Dűne messiása
0A távoli jövő galaktikus birodalmának központja Arrakis, e sivár bolygó, melyet Dűnének neveznek. Egyetlen terméke a tudattágító fűszer, ennek monopoliuma biztosítja a fiatal császár Paul Muad’dib hatalmát – akár az egész univerzum ellenében. Paul természetesen nem közönséges halandó többé. Hatalmas seregek vezére, a mindenség ostora… A Dűne messiása. Frank Herbert világhírű regényciklusának új fejezete egy különleges képességű ember küzdelmének krónikája. Megváltoztathatja-e az általa megjósolt jövőt? Letérhet-e arról az útról, melynek minden lépését tulajdon előrelátása jelölte ki…?
-
Egy ördögűző tapasztalatai
0Nagy örömmel írok néhány szót Gabriele Amorth atya könyve elé, aki számos éven át volt értékes segítségem az ördögűzői szolgálatban. Néhány itt leirt történetet együtt éltünk át, és osztoztunk az aggodalmakon, a fáradságon, a reménykedésben és a hozzánk forduló szenvedő emberek szolgálatában.
Azért is örülök e könyv kiadásának, mert bár az utóbbi évtizedekben rengeteget írtak a teológia csaknem minden területén, az ördögűzésről mégis csaknem teljesen megfelejtkeztek. Talán a témával foglalkozó írások és az érdeklődés hiányára vezethető vissza az a tény is, hogy még a szertartáskönyvben is az idevonatkozó fejezet az egyetlen olyan rész, amit nem igazítottak a zsinat utáni előírásokhoz.
Ugyanakkor az „ördögök kiűzése” szolgálatának fontossága egyértelműen áll előttünk az evangéliumok, az apostolok működése és az Egyház története alapján…
P. Candido Amantini -
Egy sóhajtásnyi idő
0Anne Philipe a zseniális és elbűvölő Gérard Philipe özvegye. Gérard Philipe, a sok rossz és kevés francia film kamaszbájú főszereplője, nem csúnyult meg, nem öregedett meg, nem foszlatta szét rajongói illúzióit: fiatalon itt hagyta őket. Nehéz kenyér nagy ember özvegyének lenni, egy nemzet szeme fényének árnyéka lenni. Nincs önálló élete a közvélemény tudatában, egy ország érzi a maga özvegyének, és számon kérné, hogy mit cselekszik. Pedig Anne Philipe maga is egyéniség, professzionátus útleírás- és riportkönyvíró, sok ismeretterjesztő filmet is készített, és tagja a néprajzi filmek francia bizottságának.
-
-
-
Életre fakasztó vezetés
0Manapság a vezetői szemináriumok széles kínálatával találkozhatunk. A cégek nagy súlyt fektetnek vezető munkatársaik iskolázására, hogy azok képesek legyenek a hatékonyabb vezetésre. Mindenesetre sok vezetői szeminárium inkább a módszerekkel foglalkozik, mint a vezetés előfeltételeivel. Ha Szent Benedek Regulájában keresünk vezetői modelleket, akkor egészen másfajta szempontokkal találkozunk. Itt mindenekelőtt az a kérdés, milyen alkatúnak kell lennie a vezetés feladatát ellátó személynek, hogyan kell dolgoznia önmagán, hogy egyáltalán képes legyen a vezetésre. Benedek számára az a legfontosabb, hogy az illető a maga személyisége révén vezessen, és csak ezután kerülnek szóba konkrét útmutatások arra nézve, hogyan vezessen az ember másokat. A legtöbb vezetői szemináriumon a vezetői képesség iskolázásáról van szó, világos célkitűzésekről, a munkatársak és az erőforrások célratörő bevetéséről, a szerteágazó összefüggések gyors átlátásáról és a helyes döntésről (vö. Küng, 349). Benedek elsősorban a monostor gazdálkodásáért felelős személy magatartását és egyéniségét írja le, s közben sosem téveszti szem elől a vezetés célját.
-
Elöljárók aranykönyve (De sex alie Seraphin)
0Szent Bonaventura hosszú éveken keresztül, csak egyetemes rendfőnöki minőségében húsz évig viselte az elöljárói tisztséget. S hogy mekkora bölcsességgel a szentség és a józan ész harmóniájának milyen tökéletes összhangjában, mi sem bizonyítja jobban, mint ez a kis mű. A neveléstudomány még nem volt külön ága az akkori szellemi törekvéseknek, nem egy pontban túlhaladtuk még a száz éve élt nemzedék pedagógiai felfogását is. Szent Bonaventúra szerzetesnevelési elvei máig is helyt állnak, s a modern jellemtudomány közösségi életre vonatkozó vizsgálatai tételről tételre igazolják a nevelők középkori mintaképének felfogását. Nem is tudjuk, mit csodáljunk benne jobban, a nevelőt-e, a lélektan művelőjét-e, vagy azt a tapasztalatot, amely egész könyvét alátámasztja. Eredetileg elöljáróknak írta. Azonban úgy, hogy az alattvaló is értsen belőle. Sőt jobban tanulhat belőle az alattvaló, mint az elöljáró, mert az alattvaló minden lehetséges magatartása, hibáinak forrása, javításának módszere oly találóan van meg benne, hogy felér egy alapos önvizsgálattal vagy inkább lelkigyakorlattal. De az elöljáró is szembe mer nézni önmagával ebben a műben. Nemcsak azt hangsúlyozza, hogy az elöljáró Isten helyettese, hanem a felelősségérzetet is felkelti, s a gyengékkel szemben krisztusi türelemre, szeretetre, aggodalomra és tapintatra inti.
-
Elvásik a veres csillag
0Tánczos Csuda Mózsi régi jó ismerőse a Wass Albert-regények kedvelőinek. Igazi székely góbé ő, Tamási Ábeljének kissé korosabb rokona, aki már a Tizenhárom almafa lapjain is székely furfanggal igyekezett boldogulni a történelem viharaiban. Tánczos Csuda Mózsival most újra találkozhat az olvasó, ha kézbe veszi Wass Albert Elvásik a veres csillag című regényét. A valós történelmi eseményekre épülő regény a bolsevista megszállástól az 1956-os magyarországi forradalom utáni erdélyi magyarellenes bosszúhadjáratig követi nyomon a Tánczos család történetét, s egy székely falu erőszakos elrománosításának stációit.
-
Elvész a nyom
0„Azt mondtam, ugye, hogy a vén Hirlibi évekig tagadta azt, hogy van Isten. Azért, mert a fiai meghaltak. De amikor látta, hogy egy evező nélküli csónak, amit hat gyerekekkel leragadott a víz, megállt a vízesés fölött, ott ahol nem volt semmi, ami megakassza és addig állt ott, amíg mind a hat gyereket kimentették: akkor az öreg Hiribi arra gondolt, hogy talán mégiscsak van Isten, mindössze ő nem találkozott még vele. Nos tehát ez a vén Hiribi elhatározta, hogy végére jár a dolognak. Tudni akarta, hogy van-e Isten, vagy nincs. Nem csak hinni, hanem tudni. Fogta magát és beült egy másik csónakba, eldobta az evezőt és hagyta, hogy sodorja a víz a csónakot…”
-
Emberek és jelmezek. Emlékek polifóniája
0E könyv eseményeit magam éltem át korai eszmélésem óta sajátos, fotografikus szemlélettel, amely nyilván elfogult néha, mégis őszinte, s számomra így igaz. Lehet, hogy néhányan az olvasók közül – nem sokan lehetnek már – másképp látták a múlt sűrűn torlódó tragédiáit, komédiáit, de ez bizonyosan megbocsátható egy olyan műnél, amely nem törekedett teljességre, egyéni szemszögből vetítettem ki élményeimet. A világ, amelyről írok, nagyrészt elsüllyedt már a felejtés vizében. Bizonyos elemei valószínűleg csak bennem maradtak meg. E mélybe merült Atlantisz néhány eleven részletét próbáltam kiemelni az idő oceanikus iszaprétege alól. Talán nem lesz érdektelen azoknak, akik átélték történéseit, de a fiataloknak sem, akik egyáltalában nem tudtak róla eddig.
Szepes Mária -
Emily Dickinson
0Out of the mists of sentiment and legend which long obscured her real identity and power, a new Emily Dickinson is emerging, thanks to the careful work of editors, scholars, and critics – especially since the publication of the Harvard variorum edition of her complete poems in 1955. The theme of the present volume is set by the title of one of its pivotal essays, „A Poet Restored,” by John Crowe Ransom. Ransom and his fellow critics help us see why Emily Dickinson is not only a great woman poet and a great American poet but, to quote Yvor Winters, „… except by Melville, she is surpassed by no writer that this country has produced; she is one of the greatest lyric poets of all time.”
-
-
Én is jártam Isonzonál
0„Ha a történelemhez kéne mottót írnom, így szólna: Semmit sem titkolok. Kevés az, ha nyíltan nem hazudunk. Arra kell törekednünk, hogy elhallgatással se tegyük.” Lev Tolsztoj
-
-
Ének az óvodában
0Forrai Katalin könyve az alapfokú ének-zeneoktatás nélkülözhetetlen segédeszköze, amely a zenei kultúra továbbadásában, a magyar népzenekincs megismertetésében, a zenei készségek fejlesztésében nyújt szakmai, módszertani segítséget. A szinte teljes óvodai dalanyagot felölelő zenei példatár az otthoni és óvodai énekléshez, játékhoz, zenehallgatáshoz kínál 330 régi és új mondókát, dalt és énekesjátékot. A kötetet, amelyet minden zenét kedvelő, gyerekekkel foglalkozó felnőttnek, iskoláknak, óvodáknak és könyvtáraknak ajánlunk, Rogán Miklós szemléltető ábrái és rajzai díszítik
-
Építészet és természet
0A néptömegek és az egyes emberek sokkal kevésbé ismerik és értik az építészeket, mint mondjuk, az orvosokat és bábákat. Ennek ellenére az építészek a 24 órás nap minden percében, évente háromszázhatvanöt napon át, sok évtizeden keresztül nagy szerepet játszanak mindannyiunk életében, amíg csak el nem avul, amit megépítettek. Néhány kivételtől, mint például Finnországtól eltekintve, a világ legtöbb országában a tervező vagy az építész bizonyos értelemben távoli lény.