• Az Alföld parasztsága

    0

    Ez az írás nem teljes, aminthogy nincs is teljesség, mert a folyton változó életnek mindig új arca van. A világ változik, benne az emberek, tehát a parasztok is. Épen ezért reménytelen kísérlet egyszersmindenkorra érvényes leírást adni bármely társadalmi rétegről. Külön’ben is a leírást úgy néprajzi, mint szociográfiai téren megcsinálták már mások. Ez a mű tehát nem azt akarja bemutatni, hogy milyen az alföldi parasztság, hanem azt, hogy miért olyan, amilyen. Szempontjaim épen ezért határozottan társadalmiak. Meggyőződésem ugyanis, hogy a kollektív népi tulajdonságokat csak társadalomtudományi szemszögből lehet igazán meglátni és értékelni. Ez ad értelmet az esetleg helyesen meglátott dolgoknak. De épen ezért bizonyos, hogy nem mindenütt hasonlít a képhez a mai — polgári — valóság. Az, amit én keresek és bemutatok, az a felszín alatti igazi paraszti valóság, amely azonban ma már a paraszti osztálytagozódás és polgári kapitalista álkultúra behatolása miatt csak itt-ott, kis, falusi, tanyai és parasztkülvárosi népszigetekben van meg. De az bizonyos, hogy csak ezek a kis népszigetek mutatják már ma meg, hogy mi volt az alföldi parasztság. Azok a tulajdonságok hát, amiket felsorolok, nem az egész parasztság, hanem az igazi parasztságot jelentő kisparasztság és földmunkásság — ahogy én nevezem: „rideg paraszt- 6 ság“ tulajdonságai. De mert ebből áll az alföldi parasztság nagy többsége s ennek a sorsa érdekel ma mindenkit, ezért nem túlzás, ha azt mondom, hogy amit felsorolok, azok nemcsak az alföldi parasztság társadalmi, hanem egyben faji jellegét is meghatározzák. És ha így, ezen az úton sikerül az eredeti felszín alatti néparcot megmutatni, akkor nem vesznek kárba még az osztály- vagy faji elfogultság esetleges túlzásai sem, mert igazi értékeik a megismerés útján tudatosulnak. Ez az útja uí^anis annak, hogy önmagunkat megismerjük s hogy azt, ami bennünket kifejez, ami a miénk, vállaljuk, és kiteljesítsük, ami pedig idegen, ránkragadt, helyesebben hamis, nem hozzánkillő, azt mint kultúrpelyvát, társadalmi szemetet átengedjük a történelem szelének. Csak így teremthetünk magunknak saját létet és ezt kifejező saját kultúrát.

    8 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Válás Budán

    0

    Válás? Budán? Ilyesmi csak másokkal fordul elő. Az egyik eset mégis szokatlanul közelről érinti a válóperes bíró elzárkózó, de sikeresnek mondható életét és családi körét: egy iskolatárs és egy futó lányismerős házassága jutott válságba. A tárgyalás előtti éjjel megrendítő esemény játszódik le a „felek” budai otthonában, s ennek különös megvilágításában három ember kapcsolatának eddig rejtett dimenziói tárulnak fel. A család biztonságát veszélyeztető személyes érzelmek fordulatokban gazdag, drámai erejű, szinte filmszerű történetét Márai elegáns, lélektani árnyalatokban gazdag stílusa hatja át.

    1 000 Ft
    Tovább olvasom
  • Szigetek az áramlatban

    0

    600 Ft
    Kosárba teszem
  • Erősítő

    0

    Önálló kötetben Magyarországon most jelenik meg először a regény. Maga Márai adta ki először Torontóban, 1975-ben, aztán a Helikon kiadó 2002-ben jelentette meg a Történelmi regények II. kötetében. A történelmi háttér csupán díszlet, amelybe belehelyezi az író mindazt a tudást, tapasztalatot és emóciót, amit immár 75 évesen magába gyűjtött a diktatúra természetéről.
    Az Úr 1598. esztendejében, amikor a Szent Inkvizíció működése szinte már napi természetességgé és rutinná válik, egy spanyol karmelita szerzetes – maga is gyakorló inkvizítor – több zarándoktársával együtt Rómába megy, hogy meglássa azt az Egyetlent, akinek jogában áll oldani és kötni, akinek jogában áll bárkire ránézve máglyára küldeni vagy szabadon engedni: a Főinkvizítort, aki uralja a Santo Ufficio épületét, celláit, kínzókamráit, börtöneit és tágas csarnokait. A történetet egyes szám első személyben elmesélő karmelita atya titkos küldetéssel jött. Tanulmányozni az olasz dominikánusok módszereit, mert a spanyolokban száz év után felmerült a kétely, miért van az, hogy még mindig nem lehetett elpusztítani az összes eretneket? Miért, hogy akadnak nyakasok és megátalkodottak, akik minden kínzás dacára sem térnek meg? Aztán meg miért van az, hogy az inkvizítorok viszont a megtértek esetében egyre gyakrabban kételkednek abban, hogy őszinte-e a megtérésük, mi az a módszer, ami elvezet a Célhoz: az egységes és őszinte Hithez? A szerzetes Rómában mindent megnézhet és kihallgathat, feladata, hogy erősítse a kínzásnak alávetett eretneket, nehogy idő előtt összeroppanjon, és így megszabaduljon a földi kínoktól. Meg tudja-e törni az erőszak és a kínzás azt, ami maga az ember? Hosszú tapasztalatgyűjtés után így felel erre a szerzetes: „Attól tartok, az ember a saját feje szerint akar ember lenni. És akkor mi lesz velünk, szegényes és lelkes inkvizítorokkal?”

    800 Ft
    Kosárba teszem
  • Számadás

    0

    8 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Bethlen István Gróf

    0
    8 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Országgyűlési almanach

    0
    8 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Anteus Dalol

    0

    8 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Szenczi Molnár Albert

    0
    2 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Nagyfalusi Jenő versei

    0
    1 800 Ft
    Kosárba teszem
  • A természetből

    0

    2 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Szerelmi széphistóriák

    0

    3 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Egyetemes művelődéstörténet

    0

    850 Ft
    Kosárba teszem
  • A hatvanéves Budapest

    0
    1 500 Ft
    Kosárba teszem
  • Vasárnapi Könyvtár

    0

    A Vasárnapi Könyvtár sorozat néhány kötetének harmadik kiadásokból álló újrakötése.

    6 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Francia szellem a régi Magyarországon

    0

    Két ország, melynek első találkozását egy korona pecsételi meg: pápa, korona és egy szent király – van-e égibb hármasság a középkori Európában? Rómához fordul Szent István s Róma trónján Sylvester ül, francia pápa. Akik szeretik a jelképeket és hisznek bennük, útmutatást és bíztatást láthatnak ebben a cselekedetben. Ez a pápa maga is Cluny szellemének letéteményese. A francia földön újjászületett vallásos gondolat épp akkor kezdi áthatni a középkort, midőn a magyarság már hajlik a keresztény hit felvételére. A pogány magyarok megtérése csak egy, a Cluny szellemében izzó Európa számára lehetett fontos és az első bátor hittérítők, németek és olaszok egyaránt Cluny tanítványai. Az első szent király vallásossága Szent Benedek szellemét valósítja meg s Cluny földjén, francia földön fogant meg az a gondolat, az a gyakorlat, mely a pogány magyarságot Krisztus egyházának tagjává emeli. A megtérő Magyarország Cluny fájának gyümölcse, s a gyermekéveit élő kereszténység a Kárpátok kebelében édes testvéreiként élő kereszténység a Kárpátok kebelében édes testvéreiként tekintheti a Chartres-i katedrális majdani megépítőit.

    1 200 Ft
    Kosárba teszem
  • Francia elbeszélők

    0

    Tartalmazza: Anatole France: Elbeszélések; Alfred de Musset: Tizian fia; Guy de Maupassant: Walter Schanffs kalandja; Franczia elbeszélők tára V. sorozat; Franczia elbeszélők tára II. sorozat; Guy de Maupassant: Apró elbeszélések; Guy de Maupassant: Gyöngy kisasszony; Alphonse Daudet: Az utolsó leczkeóra; Anatole France: Az ing; Alphonse Daudet: Művészházasságok

    3 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Uralkodók és főemberek

    0

    2 400 Ft
    Kosárba teszem
  • Goethe-Breviárium

    0
    1 800 Ft
    Kosárba teszem
  • A tardi helyzet

    0

    6 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Szabolcs vármegye és a Hajdu városok kerülete (Comitatus Szabolcsensis)

    0

    rézmetszet, kézi szín.

    18 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Abaúj vármegye (Comitatus Abaujvariensis)

    0

    rézmetszet, kézi szín.

    18 000 Ft
    Kosárba teszem
  • Két arany hajszál

    0

    Czóbel Minka 1855-ben született, gazdag arisztokrata családban. Justh Zsigmond hatására kezdte el műveit kiadni 35 éves korában, 1890-ben, s azt ezt követő 16 év alatt rengeteget publikált. A Két arany hajszál (1908) meglepően friss hangú szöveg. A gótikus regény műfajába sorolható, és bővelkedik romantikus, horrorisztikus, véres és kéjes elemekben. Dobos, a kóbor rablólovag Gábriel arkangyaltól két arany hajszálat kapott, emiatt semmilyen ártalom nem fog rajta. De megcsömörlik ettől, túl sok ez a hatalom, hogy bármit büntetlenül megtehet. Az erdő közepére vadbőrökkel és kincsekkel berendezett cédruspalotát épít, s onnan indul rabló portyáira. Ez a vadromantikus mesevilág csap át olykor a mai horrorműfaj előképébe, s ennek révén tarthat számot a regény a mai olvasó érdeklődésére.

    1 800 Ft
    Kosárba teszem
  • A fény harcosának kézikönyve

    0

    Űrutazások, klónozás – lassan mindkettőt természetesnek tekintjük, de ahhoz még mindig nem vagyunk elég bátrak, hogy alámerüljünk saját bensőnk mélységeibe. A fény harcosának kézikönyve épp ilyen utazásra hív: a lelkünkben munkáló ellentétes erők megértésére, régi álmaink feltérképezésére, Személyes Történetünk beteljesítésére. A gyűjtemény rövid elmélkedések füzére, és arra emlékeztet bennünket, hogy mindannyian a fény harcosai vagyunk. Harcosok, akik képesek meghallani a szív csendjét és félelem nélkül megbirkózni a nehézségekkel. Akiknek időnként szükségük van a megállásra, a befelé fordulásra, hogy újra derűvel és kitartással szemlélhessék az életet. Akik észreveszik a mindennapi élet apró csodáit. Akik tudják, hogy megéri hinni, hiszen minden vereségre két győzelem jut.

    1 200 Ft
    Kosárba teszem