-
A kecskeméti művésztelep és alkotóház
0„Azt mondták, hogy a világhírű nagybányai telep feloszlóban van, mert a homokpuszták távolából, a kecskeméti Kada két kézzel, teli marokkal szórván a becses ígéreteket, elcsalogatja a bányai ligetből a drága mestereket”- Krúdy Gyula ellentétpárba állítja a régit az újjal, a nagybányait a kecskeméti művészteleppel (A magyar Barbizon. Nagybánya, 1909. nov. 1.). A nagybányai művésztelepből a fiatalok egy része, az újat hozók, új (neó) utat kereső művészek kiválni készültek. A kiszakadók, forrongok, a neósok csoportjának a vezetője, Iványi Grünwald Béla fogalmazta meg a kecskeméti kolónia művészeti programját (1909). Az anya-művésztelepből történő kiválás, elkülönülés átmenetileg bizonytalanságot keltett ugyan, távlatosan azonban pozitívan hatott vissza Nagybányára: sürgetően kikényszerítette a műtermek fölépítését s a művészek, művészet rangjának újra megerősödését segítette. Az anyaművésztelep méhében megszületett új, a kecskeméti: a magyarországi művészet-fejlődés új láncszemét, új etapját jelentette. S hogy ez az új művészeti állomáshely milyen szervezeti, művészeti, stiláris (neósok, Kassák-kör stb.) és tanulási metódusokat jelentett – e kötet témája. A kecskeméti művésztelep korszakait, vezető mestereit, szabadiskolai és főiskolai tanfolyamait, a mesterek korrektúrájának mibenlétét, a művésztelep legfontosabb kapcsolódó elemeit (Kecskeméti Szőnyegszövő, Kecskeméti Képtár) időrendi egymásutániságában tárgyalja a könyv, a téma első monografikus földolgozása.”
-
Az örök kívülálló
0Művészettörténet kutatásunk egyre több méltatlanul elfeledett életműre irányítja rá a figyelmet. Ezek közé tartozik Bene Géza (1900-1960) festőművész oeuvre-je is. Bene Géza életpályája a két világháborút is magába foglaló időszakon ívelt át, és több művészettörténetileg izgalmas korszakot is magába foglalt. Így a két világháború közötti progresszív szellemiségű művészetnek volt a képviselője, a KUT (Képzőművészek Új Társasága) és az UME (Új Művészek Egyesülete) tagja. Majd a második világháború után a fordulat éveinek nevezett időszakban modern festészetünk Európai Iskolán kívüli képviselője lett. 1948 után teljesen visszavonultan, rajztanítás mellett alkotott. Egész életében intranzigensen ellenállt a kor művészetpolitikai elvárásainak, belső emigrációba vonult, s az invenció vezette egész alkotói folyamatában. Így alakította ki a negyvenes évek első felétől a közvetlen természetélményen alapuló, konstruktív szürrealista tájátírásait. Bene Géza magányos művész volt, örök kívülálló, aki félrehúzódott a művészeti közélettől, csupán tanári fizetéséből élt. Amikor művészetének konjunktúrája lett volna, akkor is ott maradt otthonának falai között. Most megjelent hiánypótló monográfiája tudományos igénnyel dolgozza fel pályáját, amely általa a 20. századi magyar művészettörténet (tér)képén újabb fehér foltokat tölthetünk meg színnel.