-
A budai hegyvidék
0Fővárosunkat, Budapestet ritka szépségű természeti környezet övezi, mely ősidők óta kínál alkalmas helyet az emberi települések számára. A táj földrajzi látványosságai, sziklák, barlangok, védett növényritkaságok, gazdag állatvilág, a történelem, néprajz, művészet sokszínű kulturális öröksége közelről szemlélve bontakozik ki igazán. Ezek felfedezéséhez kíván kedvet teremteni a kötet mintegy kétszáz képe és két kiváló szakember, a geológus Juhász Árpád és a történész Gál Éva bevezető tanulmánya.
-
Építészet
0Az építészet, ahogy mondják, „megfagyott zene”. Görög templomok, római kolosszusok, francia kastélyok, angol udvarházak, amerikai felhőkarcolók, japán „kapszula”, hi-tech csodák – igen, ezek mind épületek. Álljanak előttünk példaként elmúlt korok pompás, nagyszabású, díszes épületei – de nézzük őket értő szemmel. Mit kezdjünk viszont a dísztelen modern kockaházakkal, netán lakótelepekkel és a vasbeton monstrumokkal? Miért olyanok az épületek, amilyenek? Honnan erednek az építészek ötletei? És miért lehet oly döbbenetes a hatásuk? Ez a könyv segít eligazodni a nagy stíluskorszakokban, nagyjából időrendben követi az építészet történetét. Ugyanakkor megismertet a legnagyobbnak tartott építészekkel, legjellegzetesebb törekvéseikkel, klasszikus és ultramodern elgondolásaikkal. Ha mindezzel megismerkedünk, talán jobban elfogadjuk a merész és szokatlan formai megoldásokat.
Azért szól mindenkinek, mert
– nem feltételez építészettörténeti ismereteket
– bemutatja az építészet történetének legfontosabb szereplőit
– érthetővé válnak az építészeti stílusok és mozgalmak
– megmagyarázza, miért olyanok az épületek, amilyenek. -
Építészet
0Az építészet mindenkié. Festményekbe vagy zenei alkotásokba nem feltétlenül botlunk bele, távol is tarthatjuk magunkat tőlük, de az építészet a múlt örök emlékeként mindennapi életünk része. Az átlagember életének adnak keretet az őt körülvevő épületek, a kisebb és nagyobb városok tereiben zajlanak mindennapjai. (Hilary French) De vajon mennyire nézzük mindezt értő szemmel? Mit kezdünk régi korok tanúival vagy netán a dísztelen modern kockaházakkal, a lakótelepekkel és a vasbeton monstrumokkal? Miért olyanok az épületek, amilyenek? Honnan erednek az építészek ötletei? És miért lehet oly döbbenetes a hatásuk? E könyv segít a válaszok megtalálásában, méghozzá úgy, hogy nem igényel korábbi építészeti-építészettörténeti ismereteket. Mégis érthetővé válnak a fő stílusok, korszakok és mozgalmak, mert mire a stílustörténeti utazás végére érünk, tisztában leszünk az ehhez szükséges legfontosabb fogalmakkal, technikákkal, s mindennek birtokában jobban elfogadjuk még a legmerészebb ötleteket, megoldásokat is.
-
Leletek
0Másfél évszázaddal ezelőtt – a fényképezés feltalálásával – megszületett az emlékek rögzítésének az a módja, amellyel megmenthetővé lettek az egyéni és kollektív emlékezet múlandó élményei…
…A szerkesztők – mint a régészek – leletfeltárást és gyűjtést végeztek és ennek eredményét kapja kézhez az olvasó. Időrendben, egymásra épülő metszetekben rétegződik az anyag, mely nem a nevek, hanem a teljesítmény, s az új, időteremtette jelentések érvénye alapján rendeződött össze. Sok fényképezőről – akiket valaha oly nagy tisztelet övezett -, kiderült hogy esetlegeset alkotott, másokról, akiket korábban számba se vettek, hogy maradandót.
Kötetünk nem törekszik, hisz nem is törekedhet a teljességre. Igénye egy van csupán: a magyar fotográfia még meglehetősen ismeretlen múltjából, képanyagából olyan válogatást nyújtani át az olvasónak, amelyet kedvvel és sokszor lapozhat át; amely klasszikus művek és új felfedezések élményét ígéri; képeskönyv, mint vállalt elődei: Rosner Károly 1939-es és Kaukovszky Tamás 1945-ös Magyar fényképezése, a Magyar fotóművészet 1961-62-es kötetei, melyeket Vadas Ernő szerkesztett, vagy az 1971-ben megjelent Fotografia Hungarica (Szántó Tibor összeállításában). Tükör, amely önnön képünket adja vissza. Híradás, amely másokról tudósít. Nyom, amely jelen (és volt) létünkről őríz üzenetet. -
Munkácsy
0Végvári Lajos könyve az egyik legnagyobb magyar festőművész életét és munkásságát tárgyalja érdekfeszítő stílusban, elfogultság és túlzások nélkül. E méltán világhírű mesterünkről rengeteg írás jelent már meg, alakját legendák veszik körül, de maga a szerző utal rá, hogy e „népszerű” művek írói „vagy nem ismerik a tényeket, vagy szándékosan elferdítik”.
Végvári műve nem a képzelet játékát nyújtja, hanem azt a realitást, amelynek bemutatása egy történeti munka legfőbb célja és mint ilyen, mindig érdekesebb a költött történeteknél. Végvári Munkácsy életének tényeit az adott korszak politikai, társadalmi, gazdasági, illetőleg szellemi áramlatainak tükrében vizsgálja. Ez a fajta megközelítési mód az igazság teljesebb megismeréséhez vezet. A szerző lebilincselő érdekességgel adja elő Munkácsy életének fordulatait, küzdelmes, szenvedésekkel teli ifjúságát, és a kibontakozást egészen a világhírig. Munkácsy hirtelen tört a csúcsra, rendkívüli erővel és tehetséggel bírt, de e mű mesterien érzékelteti azt is, hogy ez a siker már korán magában hordta a festő emberi és művészi tragédiáját.
A képválogatás a legfontosabb művekre helyezi a fő hangsúlyokat, egymásutánjukból jól kibontakozik a mester művészi fejlődésének minden állomása, pozitívumai és negatívumai egyaránt. -
Művészet
0Mennyire irigyelhetjük azt, aki lelkendezve számol be egy kiállításról, fesztelenül cseveg egy képzőművészeti eseményről, a „menőnek” számító festőkről vagy szobrászokról! Pedig a mi szívünk is megdobbanhat egy műalkotás láttán. De elbátortalanít a sok név, cím, izmus? Semmi pánik! Ez a könyv majd segítségünkre lesz. Kézen fogva kalauzol végig a képzőművészet történetén a barlangfestészettől napjainkig. Bemutat szinte minden jelentős alkotót a régi mesterektől a kísérletező kortársakig – életútjukhoz és munkásságukhoz hozzátartoznak a sztorik, a legendák és a botrányok. Azért szól a Művészet mindenkinek, mert szórakoztatva vezet be a képzőművészet rejtelmeibe, megismertet a legfontosabb irányzatokkal és iskolákkal, bátorít jó vagy lesújtó véleményünk kimondására, számos remekmű reprodukcióját kínálja, segít abban, hogy ne csak nézzünk, hanem lássunk is
-